onsdag 11 juli 2012

Nyttigare chokladbollar

Det började med att jag hade köpt en riktigt bitter choklad i Frankrike till min sambo. 100% kakao står det på paketet.... Finns det ens? Den gick inte att äta i allafall och när sambon läste om rawfoodbollar någonstans och frågade mig om jag inte kunde göra såna, så inspirerades jag till följande recept, som dock inte är rawfood, men å andra sidan är det mesta ekologiskt. Köp ekologisk och fairtrade choklad också!

Choklad med hög kakaohalt 100 g
Solroskärnor 1 dl
Hela hasselnötter 1 dl
Kokosflingor 2 dl
Sultanrussin eller annan torkad frukt 2 dl
Honung 2 tsk

Rosta soltoskärnor och nötter för en mer framträdande nötsmak. Smält under tiden chokladen i mikro eller över vattenbad. Mixa alla ingredienser utom chokladen, som istället knådas in i nöt- och fruktmassan. Forma bollar med händerna och rulla i tex Kokosflingor eller sesamfrön.

Njut på lördag, till kaffet eller som bra energigivare innan träning!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar