tisdag 16 april 2013

Trädgård

Idag har jag grävt bort lite mossa från en plats i vår trädgård, där det förut stått ett par stora buskar, som tillsammans med den förut mycket höga häcken, dolt platsen från sol. Tydligen gillar mossa sådana ställen. Det var inte det lättaste, åtminstone inte så lätt som jag trodde, eftersom det var fullt av rötter som mossan växt ihop med. Upptäckte dessutom att däcket till skottkärran pajat och inte gick att pumpa.

Jag kan inte så mycket om sånt, dvs hus, trädgård, gräsmatta etc. Men det finns ju mycket att läsa på internet, i tidningar och så kan man ju snacka med grannen, som kämpat mot mossan flera år. Av honom fick jag ett superbra tips, som är enkelt och dessutom kostar en bråkdel av vad konventionella mossbekämpningsmedel gör. Skönt, då behöver man inte uppfinna hjulet igen, s.a.s.

Mossan, jag grävde upp, var rätt så mycket tyngre än jag kanske trott, speciellt eftersom det är så blött i marken. Utan skottkärra och med en rygg jag är lite rädd om, så fick jag hitta på en annan lösning, men naturligtvis fick jag lägga till lite jävlaranamma.

Jag hittade lite jord och gödsel och annat, som de förra ägarna lämnat kvar, tillsammans med en påse gräsfrön. Så tillslut fick jag till platsen, som nu är jämn av ny jord, med hönsgödsel under och runt om (mossa gillar inte gödsel) och med gräsfrön ovanpå, lite lätt nedmullad. Då kom solen fram och jag kände mig rätt nöjd där jag stod, med immiga glasögon fulla av svettränder, skjortan full av lera och gödsel och skitiga handskar och stövlar.

Med lite nya idéer och lösningar, sökande efter kunskap och ödmjukhet inför andra människors erfarenhet, utnyttjande av befintliga resurser och lite arbetsmoral, kan man skapa bra förutsättningar för gräs att gro - trots att att man inte kan allt.

Behöver jag säga att jag ser fram emot att hämta matjord och torv på fredag och få ordning på landet jag grävde ut i höstas? Längtar efter att plantera ut de skott jag drar upp inomhus just nu och att få sätta sallad och märgbönor i den bördiga jorden. Att få följa hela förloppet, från frö till härliga råvaror till mina sensommarsallader känns underbart.

Måltidschef förresten - bra ord - suger på det.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar