tisdag 6 november 2012

Utveckling del III

Vi skriker efter mer kött och planeten skriker på hjälp!

Nja, jag ska inte snurra in mig i allt för mycket detaljer och fakta kring miljöförstörelse och hållbar livsstil. Kan tänka mig att det skulle vara allt för lätt att sparka till bollen jag lagt upp fint på volley både till höger och vänster då. Jag kör bil till jobbet ibland, speciellt när det är regnigt och jävligt ute och jag bara vet hur jobbigt min son tycker att det är att behöva cykla 2 km längre än förr till skolan. Jag har valt livsmedel i butiken ibland pga priset, speciellt när månaden inte är slut, men lönen snart är det, fast jag nog har en bortskämt bra ekonomi egentligen. Jag kan inte alla siffror och argument för - eller emot det ena och det tredje, vad gäller hållbarhet, ekologiska fördelar eller nackdelar. Det är liksom en djungel.

Men jag och min sambo ställer om vår kost varefter. Vi köper mindre kött, från icke hållbara uppfödare och äter mer grönsaker och vi äter mer och mer baljväxter. Vi har mindre problem med det under de barnfria veckorna, dvs med mer baljväxter och matkorn istället för ris etc. Vi köper faitradekaffe från ekologiska odlingar och finns det dito bananer och vi bara måste ha bananer, ja då är det sådana vi köper. Ekologisk mjölk, Bregott etc är ett naturligt val. För det mesta är det något ekologiskt med i kassen.

Vi försöker tänka på sånt helt enkelt och vi sopsorterar, riktigt bra, någon påse i botten på kärlen blir det varannan vecka, men inte mer.

Vi är inte skitbra på det, men vi försöker. Samma gäller väl på jobbet, även där skulle man kunna prata om att det är enklare på de barnfria veckorna, om det nu fanns några sådana. Man får balansera helt enkelt.

I jakten på att minska köttkonsumtionen har vi testat olika sätt, att laga bra mat med bra näringsvärde, men ändå minska på köttinnehållet. Vi har ett stort salladsbord, som är det första våra gäster möts av och vi serverar matkorn ibland -ibland ris blandat med matkorn. Den vegetariska rätten, som vi serverar varje dag är heller inget nödvändigt ont som vi bara hafsar ihop, utan tvärtom något vi lägger tid på.

Så vi försöker.

Enligt devisen; "Om man kan snacka hockey, så måste man vara beredd att spela också", så har jag börjat jobba lite med skaparen av BEAT, Anna-Kajsa Lidell. Mitt uppdrag är att vara med och försöka ta fram en så bra veganbiff, med BEAT som utgångspunkt, som möjligt. Det är lite klurigt, när man ska ta saker som ekologiskt, ursprung, allergener och näringsvärde, samtidigt som smaken och konsistensen skall vara så bra det bara går. Inte omöjligt, men klurigt.

Jag har också köpt en del av de olika BEAT-produkterna som vi nu kommer använda i en del maträtter. Jag har haft produkterna hemma och testat på lika sätt i matlagningen och känner att jag har förtroende för dem och koll på hur jag skall nyttja dess bra sidor. Så pass mycket förtroende att jag som sagt serverat min egen familj och vänner detta. Fattas bara annat!

Det känns bra att kunna säga att BEAT inte är utfyllnad, utan snarare berikning. Berikning av näringsämnen vi i Sverige ligger lite under rekommendationerna på, men även ett mervärde i att miljön och därmed vi alla har något att tjäna på det. Läs mer om BEAT här:

Mest spännande skall bli att se om jag får några reaktioner från gästerna, eller om de inte märker något. Det senare är ju att föredra....(ps. ingen av våra gäster har meddelat någon baljväxtallergi och skulle de ha gjort det, så skulle de ju få specialkost ds)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar