lördag 21 april 2012

Dags för något nytt?

Jaha - då var det dags!

Kill your idols, heter det ju...

Jag startade ju en blog om en mjölk-ko, som fick namnet Skolkossan. Tanken var att följa själva kossans liv, vardag, kalvning, mjölkning...ja, Ni förstår kanske. Jag ville också ge en bild, sett ur mina ögon som kock, konsument och lite lätt "ko-traumatiserad" (av min kära mor) - som visar  hur mycket jobb, tid och kärlek människorna som driver en mjölkgård lägger ned i en liter mjölk påt ex ICA.

Just den där litern vi tar för givet på affären , eller glaset vi tar i serveringen på skolans restaurang och kanske i värsta fall; det vi häller bort för att vi "inte orkar", var en av huvudorsakerna till blogen.

Det snackas mycket om hur mycket mat vi svenskar och människor i framförallt västvärlden slänger: Svinnet!

"Skolkossan" skulle vara mitt bidrag till den debatten. Ett bidrag som kökschef på en skolrestaurang, som skulle ge mer kunskap och förståelse om det bakomliggande jobbet och de mjuka värdena som finns intryckta i en av våra allra mest värdefulla och använda produkter; mjölken!

Kunskap som förhoppningsvis skulle leda till insikt och förmågan att ta mer upplysta och medvetna beslut, dels hos oss som professionella och dels hos oss som konsumenter.

Jag önskade - och fick,  både skyddsoverall och gummistövlar, för att kunna åka ut till gården och själv lära mig på plats, för att kunna ha något att skriva om.

Det blev liksom aldrig av....

Jag fick rapporter av Anna på gården och det gjorde att jag kunde skriva inlägg, men de blev till slut bara rapporter sett ur hennes synvinkel, vilket i och för sig inte är fel, men då skulle hon lika gärna kunna ha en egen blog - vilket hon inte vill.

Besökarantalet stod stilla och det blev mest ett  tvång, som inte ledde någon vart och spiken i kistan kom i och med att ett par gäster frågade om kyckling verkligen är en fågel... då kändes det som jag sköt lite över målet....

Jag har rätt mycket text i mig och jag uppdaterar Facebook, både privat- och jobbrelaterad profil, samt de sidor jag driver, frekvent - så jag kan lika gärna skriva i blogform. Kossan kan jag fortfarande skriva om, men också precis allt annat som berör skolmat och det jag sysslar med för tillfället.

Så så får det bli!

Välkommen hit....och Du;

Kom å äääääät!

2 kommentarer:

  1. Förstår din känsla och ambitionen är hög men ibland saknas responsen man behöver för att tända fullt ut och det blir ett ansvar att uppdatera och vara kreativ. Vi läsare är en viktig del på en blogg, en kommentar ack så liten gör att man fortsätter för man vet att där finns iaf EN som läser! Att föra en monolog kan man göra på Hospitalet =)
    Jag hoppas kunna logga in med jämna mellanrum och lära och upptäcka. Lycka till. Kram duktiga Fredrik!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Idén var bra och hoppas någon tar efter...en grundskola skulle det passa för!
      Tack för uppmuntran - jag skall skriva så ofta jag kan och vill - lättare med ämnen nu!

      Radera