lördag 28 april 2012

Chicken!

Så, på torsdag fortsatte sjukskrivningsmaratonet vi haft under hela våren. Inga större problem, men då veckan varit underbemannad hela tiden innebar det att nödvändiga förberedelser inför fredagen hamnat på efterkälken. Någonstans hade jag på känn att det kunde bli så och jag brukar lägga dagar med mat som kan innebära mycket jobb på mina barnfria veckor - då kan jag nämligen jobba över. Det är dessutom del års bokslut så allt måste in. Med sambon kvar i stockholm så hade jag inte dåligt samvete för övertiden på både onsdag och torsdag kväll (och morgon).

På torsdag morgon bakade vi av foccacian som Anna förberett dagen innan. Fantastiskt god med spenat, soltorkad tomat och flingsalt. Det blev nog runt 24 bleck allt som allt! Brödet serverades till en tomat - & paprikasoppa samt en potatis - & spenatsoppa med lök. Av dessa soppor var bara den första bestämd veckan innan och det bara för att vårt utskick måste få veta. Den andra, som lika gärna kunde varit två olika, bestämdes dagen innan. Maten vi haft under den gångna veckan hade inte lämnat några rester att använda, vilket är det allra bästa, men tanken är ju att lämna utrymme för resthantering i menyn.

Det är inget konstigt eller nytt att tänka så, men organisationen i olika kommuner skiljer sig åt. Hos oss är det förutbestämda menyer, sen ett par månader tillbaka med tre rätter var dag, allra oftast, som gäller.

Jag tycker inte det fungerar. Det rimmar illa med bra köksekonomi och svinnhantering. Båda, nyss nämnda har vi uttalade krav på oss att förbättra. Än viktigare så skapar det inte kreativa kockar som måste och får tänka själva, utan snarare nickedockor.

Det kan aldrig vara bra för ett kreativt hantverksyrke.
Det kan omöjligt gynna en höjning av statusen för skolkockar.

Eftersom jag inte är en nickedocka så blir vår meny mer och mer flexibel, något som ställer krav både på våra gäster och de i köket. Har man styrts att jobba på ett visst sätt i, låt säga, 24 år, är det inte det lättaste att tänka om. Därför tar det tid. Det ställer såklart krav på mig med - laga mat är en sak, leda människor en annan.

Det jag gjorde på torsdagen, förutom det oändliga pappersarbetet, var att rosta av potatis och rotsaker, kyla dem och hälla över i större kärl. Sen var jag tvungen att diska blecken för att kunna fortsätta. Utskickets pannkaka samma dag och de fyllda paprikorna samt kycklingklubborna tog en massa bleck i anspråk. Vilket vi såklart visste, men de förberedelser som skulle gjorts under veckan haltade som sagt.

Färska, slantade potatisar och rotsaker blandades med kryddor och olja i steemkittel - enkelt och bekvämt medan jag lyssnade på musik via spotify i lurarna. Riktigt trevligt kvällsjobb får jag säga. En kopp kaffe hann jag med också.

På fredagen serverades de härligt kryddade kycklingklubborna med ovan nämnda rotsaker, samt tzatziki.

- om det blev gott?

140 kg kyckling och ca 200 kg potatis talar sitt tydliga språk.....



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar