lördag 21 april 2012

Torsk!

Lördagen har bestått av lite längre sovmorgon, dock så länge sonen tillät- jag hade somnat om lagom till "Papoa , jag är hungrig!" Bara att gå upp alltså.

Lördagsfrukost består av allt vi inte äter under veckorna, som är gröt... Så det var chokladflingor, vitt bröd, ägg, kaviar, lagrad ost och god korv från Hissas chark i Filipstad. Bland annat....

Sen var sonen hos en kompis och vi passade på att gå en promenad, sim bl.a. Innehöll ett besök på en matbutik i Varberga. Den ägs av invandrare och har massor med roliga grejer som man inte hittar på "vanliga" affärer. Spännande!

Jag gick igenom alla cyklar, spände vajrar och smorde rörliga delar och kedjor bl.a. , jag bytte däck på en cykel också, så när K kom ut med klämmackor på rester och en kopp kaffe, kändes det rätt trevligt att avnjuta detta sittandes på cykelstället utomhus.

En liten tur till IKEA blev det också, med lite proviantering inför middagen också.

Middagen bestod av färsk torsk som jag rimmat med dillfrö över natten. Den lindades i bacon och grillades i panna. Små, fina mandelpotatisar rostades i ugnen på hög värme med det fantastiska fäbodsmöret från Klövsjö, vitlök, salt, peppar och lite olivolja.

Jag kokade en stor jordärtsskocka med grädde, vin och en knipplök, som sen mixades med pepparrot. Purén åkte in i frysen för att kallna och bli tjock.

Den andra skockan friterade jag i tunna skivor och saltade lätt med rökt salt. En örtsallad med dill och persilja fick toppa det hela.

Jag är sällan riktigt nöjd med mat- men detta är nog bland det godaste jag gjort!

K:s äpplepaj på glutenfritt mjöl blev också riktigt bra!

Ha en bra lördagkväll på Er!

1 kommentar:

  1. Oj, snacka om Mr effektivitet! " Sonen hos en kompis..:" och du hann mer än de flesta gör på en vecka! Och vilken prestationskravsattack jag fick med tanke på att jag själv orkade steka lite ägg o bacon till kombinerad frukost/lunch/middag vid 21 - blecket innan jag drog till jobbet =) Sannerligen olika dagar vi har. Ser fantastiskt gott ut!

    SvaraRadera