måndag 23 april 2012

Mot Stockholm och Gastro Nord!

Jodå, imorgon bär det av mot storstan, ska försöka få ihop det där med att gå och dra på en väska, först till sonens skola och sen vidare till tåget, som avgår runt 8. Det sägs dock att det skall regna och då får vi nog banne mig ta en taxi, för jag vet inte om jag pallar med regnkläder och promenad och sen sitta dyngblöt på ett tåg två timmar....efter vilket jag skall fortsätta till Globen och Martin&Serveras kontor för att preppa mat. Låter sådär...

Jag skall alltså stå i Martin&Serveras monter kl 12:00 och kl 15:00 den 24:e. För att prata om-, laga-och bjuda på- modern skolmat. Jag blev kontaktad och fick frågan om jag ville göra något med deras EMV-produkter, dvs Egna Märkes Varor. Nu är jag sådär förtjust i matindustrin, men det funkar ju inte att bara vara negativ, man måste ju ta chansen att vara med och påverka också - om det blir så, det får framtiden utvisa. Vi behöver ju dem och de oss! Hursom; jag skickade iväg runt 6 recept, baserade på deras produkter och de gillade ett par, tre av dem. Pga av tid så kommer vi bara ha ett av recepten, men då det jag tycker bäst visar mina tankar kring skolmat och hur man kan presentera den.

Vi arbetar mer och mer med vad jag valt att kalla "toppingar"-dvs fräscha blandningar som läggs ovanpå den tillagade rätten. Det kan vara räkor, marinerade i citron och lite olja och blandat med färsk dill till fiskgratängen. Färsk, skivad chili i olika färger till tacolasagnen, kanske blandad med limeskivor och koriander. Citrus-marinerade rotsaker till fisk eller något så enkelt som kokta grönsaker till köttfärslimpan.

En vanlig skollunch serveras ju i bufféform, med mat i bleck (metallformar) eller kantiner, (som är djupare). Mat i bleck gör sig bäst för dekoration och man kan hålla den snygg längre, genom att den som står i serveringsdisken kontinuerligt dekorerar maten. På Gastro Nord kommer jag också servera maten i bleck - eftersom det är så verkligheten ser ut.

Det skall bli roligt och spännande, speciellt som det kommer vimla av namnkunniga "Årets kockar" och andra i samma monter, som även de skall hålla seminarier etc. Nervöst gott sällskap alltså...

Skolmatsgastro avgörs ju samma dag och en av medlemmarna i OS-laget tävlar; Lyndon Bruce McLeod från Värnamo och hans lag. De skall jag försöka heja på om tid finnes!

Även Michael Bäckman och Martin Karlsson  från laget, kommer medverka i olika montrar, seminarier och som domare bla, så vi kommer kanske ses där!

Lite bra restauranger och hotellfrukost skall jag nog hinna med också!

Vi ses på Gastro Nord!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar