torsdag 26 juli 2012

Äntligen sommar!

Inatt kom vi hem från Jämtland, där det varit runt 5 grader varmt (?) på morgonen ibland, med toppnoteringar i temperaturen runt 15 grader. Sista två dagarna fick vi faktiskt lite sol, men en av dem spenderades på en varm vind, spikandes golv. Eftersom vi flyttat vindsluckan till motstående sida av huset, tyckte jag att det var ett bra tillfälle att passa på att lägga lite golv på den ytan som inte var belamrad med akkor och gamla skidor, samt en och annan spark. Förut bestod "golvet" av några lösa plankor, på vilka man balanserade med en handen i skogsmusavföring och den andra på det objekt man önskade få med sig ned, eller upp, för den delen.

Rädslan för att tappa balansen och - föreställer jag mig - falla genom isoleringen rakt ned i själva stugan, var överhängande....

Så det blev lite riktigt, fastspikat golv av brädstumpar som jag pusslade ihop i ett sinnrikt system - inte snyggt, men ack så funktionellt och -vågar jag säga- resurssmart! Luckan, som nu behövdes modifieras för att passa in mellan takstolarna, blev banne mig inte vacker den heller, men funkar rätt bra och jag får vara nöjd, speciellt med tanke på att jag stått på en ranglig stege, ca 4 meter upp i luften med en sticksåg i högsta hugg - jag är faktiskt inte snickare!

Ett par grillluncher, på baksidan, hann vi i allafall med (lunch - ty - på kvällen kan man inte vara ute, för då blir man antingen;
 a) uppäten av små-sve, eller;
 b) galen av de små små liven när de kryper in i varje skrymsle av ens kropp och bits, eller;
 c) skadad av tex en såg, eller en penna, eller en hammare eller spik, som man för stunden råkar hålla i handen när man i ett futilt försök att bli av med småjävlarna, viftar panikartat med.

Så idag, när solen, visade sig och värmen började stiga, var det ganska trevligt att kunna åka ut och lägga sig på en strand, utan att frysa ihjäl! Efter att ha tvättat 8 maskiner tvätt (sambon) och haft en telefonkonferens (jag) med Anna-Kajsa Lindell och Sara Nilsson, inför Ö-festivalen i slutet av augusti, som jag säkert får anledning att återkomma till här, så fixade jag ihop en enkel sallad, som bla innehöll en bit av en Västerbottenssost, som blivit över och kycklingfiléer inhandlade i Borlänge, på "Kort-datum-pris", vilket är både ekonomiskt och klimatsmart. Salladen innehöll även ekologisk, svensk gurka och dito tomater, samt ekologisk nakenhavre. Enkelt och gott i värmen!

Nakenhavren köpte jag för att sambon inte bör äta vete (inte glutenintolerant - VETEintolerant) och det kan ersätta tex pasta. Alla dessa saker inhandlades, som sagt i Borlänge, på väg hem och jag måste passa på att göra lite reklam för en butik där som har ett fantastiskt ekologiskt utbud; Ica Kvantum i Kupolen! Massor av ekologisk frukt och grönt och flera sektioner med ekologisk produkter av alla de slag. Allt från Renee Voltaire till Risenta och en massa annat. En rolig grej de har är "Eko-mix" på lösvikt. Säkert 20 behållare med självdosering, med nötter, nakenhavre, kamutvete, sojabitar, sojafärs, etc, etc för 109 kr/kg (om jag inte minns fel). Mycket roligt och det största ekologiska utbudet jag sett på en Ica-butik!

En eloge till ägaren mao!

Imorgon blir det mer sol och bad!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar