måndag 27 augusti 2012

Sluta pajja världen-det är där jag har alla mina saker!

På tåget mot Skövde, för det näst sista träningstillfället inför OS. Nästa event hålls på Virginska skolan i Örebro. Vill man komma hör man med fördel av sig till mig på 0765-513191 eller skickar ett mail till fredrik.kampenberg@orebro.se!

I torsdags drog jag med mig sonen efter jobbet och åkte mot Vaxholm,för att kolla lite inför lunchen jag varit med och brytt mig i på fredagen. Tyvärr var det en stor olycka på vägen strax efter Västerås, så vi fick hitta en alternativ rutt till Enköping. Det tog för lång tid och sonen måste ju i säng någon gång, så vi åkte direkt till Stockholm.

Fredag morgon var det iaf dags att ta på kockkläderna och greja klimatsmart lunch, både till skolan, vars kök vi huserade i och till Ö-festivalens deltagare. Som en extra bonus lagades samma mat till hela Vaxholms kommun efter samma recept. Ca 1700 portioner ekologisk vegan-tomatsoppa, som fick sina proteiner från BEAT, istället för tex färskost. Som tillbehör fick de foccacia med BEAT i degen, rostade, gula ärtor med bl.a. spiskummin och citronzest i, samt svensk guacamole på gröna ärtor och BEAT.

Andreas Hedlund, årets kock 2002, var med hela dagen och grejade med soppan bl.a. vilket jag tyckte var riktigt kul! Andreas bor ute i Vaxholm och är engagerad i skolmaten där. Det är alltid roligt när de stora, kända kockarna engagerar sig i den offentliga måltiden, det ger ännu mer statushöjning, skapar intresse och kan kanske hjälpa till att minska avståndet mellan offentlig och privat sektor- något jag tror är en av nyckelfaktorerna för en fortsatt utveckling!

Mitt popcornego var naturligtvis lite nervöst över att Andreas skulle vara med, men det var bara kul och han delade med sig mycket av sin kunskap och vi hade en avslappnad och rolig dag-enda negativa var att vi inte hann vara med och massera broccoli med Erika Billysdottir, raw-foodguru....

Barnen på skolan var väldigt nöjda och vi fick kommentarer som: "Jag gillar inte grönsaker så mycket, men det här var bland det godaste jag ätit". Andra delade ut kramar och high-fives, vilket får ses som en lyckad servering! De chocolate chip cookies, innehållande brun böna, de fick till efterrätt kan ha bidragit en del.

Det konstiga är att enligt skolmåltiden i Vaxholm äter inte barnen vegetariskt....de kanske har rätt, eftersom detta var vegan?

Festivaldeltagarna var också nöjda med maten och mina rostade ärtor och guacamolen fick många intresserade frågor. Det är ju liksom rätt publik! Ryktet säger att hamburgerkedjan Max kan ha visat intresse för guacamolen.... Men vem vet?

Jag återkommer med mer från Ö-festivalen, för nu är jag snart framme i ett soligt och vackert Skövde!









Andreas Hedlund och jag. Ö-festivalen 2012.
Infoblad och meny. Jag var den enda som hade två av båda....
Glada barn tar vegansoppa och foccacia.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar