onsdag 12 december 2012

Oklart

Så idag serverade vi Sveciliansk Lasagne, en vegetarisk Lasagne inspirerad av Michael Bäckmans original, som jag lyckats få in i vårt kostdatasystem i Örebro. Vi har inte följt receptet slaviskt, utan tex bytt ut en större del quorn mot malda rotsaker.

Vi kokade färsen och la det allra mesta klart med plattor igår och kylde ned. Idag la vi sista lagret plattor och varm ostsås med bl.a. parmesan. Smidigt. Vi gjorde en svamp - och quornlasagne som förbereddes igår och gjordes klar idag. Vi har gjort den några gånger nu och idag var den perfekt, så recept kommer skickas in i kostdatasystemet.

Kl 10:35 kom ett gäng ungdomar och ville äta tidigare. De kom från en annan kommun och skulle spela innebandyturnering här. De hade blivit lovade av någon lärare, som förutom att helt missat att informera mig, dessutom uppgivit att vi serverar lunch kl 10:45, vilket vi slutade med för 1,5 år sen kanske. Så "tidigare" var rätt mycket tidigare än vår ordinarie tid. Naturligtvis löste vi det, för det är ju inte elevernas fel. Det hade kunnat varit otroligt smidigt om vi fått reda på det, eftersom just idrottsprogrammets frukost precis plockats bort och det hade ju enkelt kunnat koordinerats. Ett litet samtal från mig till ansvarig lärare senare....

Jag tycker att det är rätt ofta det är såhär; att man varken informerar om när det är större frånvaro eller ökat antal. Det är ju liksom inte bara att teleportera fram varm mat ur tomma intet och skolan har väl också ett ansvar kring svinnet?

Nåja, jag hade inte hunnit märka upp allt i matsalen (vi har önskemål om förklarande skyltar om innehåll, tex fläskkött, nötkött och vegetarisk kost från skolans håll), så bara svamplasagnen var utmärkt som vegetarisk. Det var skoj att höra ungdomarna prata: Fan, bra med kött innan matchen. Skitgott..... Etc. Ingen tig av svamplasagnen, men älskade den andra. Undrar hur de upplevt det om de vetat.....

Förresten var det några av våra grabbar som undrade varför vi inte alltid serverade sån lasagne, för den var ju skitgod! Jag sa: för att Ni inte vill ha vegetarisk mat, säger Ni ju. De hade inte heller sett att den var veg.

Intressant hur det kan vara. Nu ska jag fortsätta med vörtbrödet till imorgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar