fredag 7 december 2012

Uruselt

För några månader sen fick vi veta att vi var tvungna att sluta skicka mat till privata skolor. Det strider mot lagen om sund konkurrens, mer insatt än så är jag inte om hur den fungerar, men det är säkert alldeles adekvat. Det trista är att det är en privat aktör som dragit igång detta, upp i Tingsrätten, om jag inte är helt felinformerad. Kommunen verkar inte haft något annat val än att avsluta alla avtal med privatskolorna.

Jag vet exakt vilket företag det rör sig om och om man får tro artikeln i Dafgårds senaste Foodservicetidning, så är de störst på skolmat i Örebro. "Dafgårds produkter kommer väl till pass då", sades det. Det används en del helfabrikat kan man tolka det som. Det sades vidare att företaget inte kunde ta emot fler portioner nu. De har helt enkelt fått nog underlag för att finansiera resterande verksamheter, som är bl.a. Catering, festvåning och industrilunch.

Aktören har på möten med kommunen bl.a. kommit med anklagelser om att de kommunala skolköken inte kan det här med specialkost, vilket jag ser som en ordentlig skymf och både lika trovärdigt och skrattretande som en Monty Python - sketch!

Allt såklart enligt den klassiska strategin "söndra och härska".

En av skolorna här i stan, vet jag, vill säga upp sitt avtal med företaget, trots att det skulle innebära kontraktsbrott och kosta dem en del, antagligen. Så missnöjda är de med maten.

Tills idag var detta bara saker jag hört, om än från trovärdiga källor, men idag började jag prata med en tjej som går i den skolan. Hon jobbar på ett café där jag känner ägaren och det var han som sa: "Visa Fredrik bilden". Så det gjorde hon.

Det var ett par bilder på riktigt rå kycklingfilé. Jag menar inte lite rått i mitten utan snarare lite stekt på ytan. All kyckling de fick idag var likadan och skolan fick köpa in mat på omkringliggande affärer för att eleverna skulle få lunch. Enligt tjejen är maten ofta kall eller ljummen. Frysta köttbullar i sås full av klumpar, var en av "maträtterna" hon beskrev. Det låter som något ur boken Råttan i pizzan, dvs en modern myt.

Även om det inte får ske, så kan ju en kycklingbit vara lite rå om man har otur, men en hel lunchservering? Då har man banne mig inte koll på sin egenkontroll! Och frysta köttbullar? Helfabrikat dessutom, hur svårt kan det vara?

Någon bör såklart kolla temperaturen även vid mottagandet, vilket i sånt fall skulle leda till kassering, eller uppvärmning beroende på temperatur.

Om det stämmer, så är det anmärkningsvärt dåligt. Olagligt faktiskt! Det är sådana aktörer som ger oss andra dåligt rykte!

Det gör mig arg att den skola vi skickar mat till, nu är tvungna att byta leverantör. Som tur är verkar en annan, bättre aktör, än den jag skriver om, vara på väg in där, några som precis som vi inte vill använda dåliga helfabrikat. Så det känns rätt ok.

Ingen rök utan eld....och här bolmar det banne mig in!

1 kommentar: