måndag 14 januari 2013

Prefabricerad kärlek?

Lite kluven är jag just nu.

Jag har nyss tittat på inslaget från TV4 morgon, där man uppmärksammat problemen med förkolematen, dvs användandet av hel - & halvfabrikat i barnens kost. Man hade kallat in Melker Andersson, som var en av de stjärnkockar som var med i programmet "Matakuten", som sändes för första gången 2008, för att ge tips och råd om hur man lagar förskolemat från grunden, på ett mer spännande sätt.

Jag tycker att det är bra att TV4 uppmärksammar detta så mycket som de gör och att skolmat får så mycket tid i etern.

Jag tycker också att det är bra att en kockprofil som Melker Andersson sätts i samband med skolmat, då det kan hjälpa till att höja statusen (något jag tjatar om ofta) för skolmat och yrket i sig.

Jag tycker att det är bra av Melker att ta upp styrningen av livsmedelsindustrin och att han dissar prefabricerade köttbullar (som å andra sidan Sara Ask verkar tycka är bra mat???). Jag tycker att det är bra av Melker att ta upp att vi behöver "lära" barnen att äta och att utmana dem med annat än korv och fiskpinnar.

Mycket bra faktiskt.

Jag tycker dock att det är horribelt att han serverar en rätt som innehåller cashewnötter, som är förbjudet att använda i skolmat. Det kan tyckas vara en detalj, men det sänder signaler om hur lite han egentligen vet om ämnet. Det gör att de som jobbar varje dag med skolmat och dess problem, med status och dåliga ekonomiska förutsättningar, känner sig ännu mer tillplattade och mindre benägen att ta till isg något positivt från denna "stjärnkock" - som anses vara expert i ämnet.

Att han uttalar sig om att "rå" mat, dvs icke tillagad, är billigare än tillagad- är en korrekt iaktagelse som allra oftast stämmer OM man inte måste följa en upphandling. Upphandlingar ger en snedvriden prisbild och motsvarar inte verkligheten för en restaurang eller för den normala konsumenten. Ett exempel på det är hur de köttbullar som ligger på just vårt avtal är billigare per kilo än rå köttfärs (jo, jag vet att man tillsätter lök, ströbröd etc, men slutpriset är ändå svårt att komma ned i. Ekologisk köttfärs ska vi inte ens snacka om). Ett annat är sillen som är upphandlad till julbordet; färdig senapssill från Abba är billigare per kilo än hela saltsillfileer, som jag köpte.

Det säger en del om hur dåligt insatt Melker är om skolmatens realiteter. Och varför skulle han vara expert på det? Han jobbar och äger ju en av världens bästa restauranger och har ett helt imperium med "finedining"-krogar. DET kan han och DET gör han bra!

Ingen skugga över Melker - men irriterande förutsägbart av TV4!

Sen det här med hel - och halvfabrikat:

Lite källkritisk kan man ju begära att ett "nyhets"-program ska vara! Vad ÄR ett halvfabrikat? Vad ÄR ett helfabrikat? Är skalad lök ett halvfabrikat? Är färdigskurna grönsaker, även om de är råa, ett halvfabrikat? Är frysta grönsaker ett halvfabrikat?

Är smör ett helfabrikat?

I min värld är de det och JAG använder dessa, till en del rätter där jag tycker att de passar. Vissa gånger passar det inte - då använder jag dem INTE.

För övrigt är det otroligt enkelt att säga att skolmaten skulle bli bättre om den lagades från grunden. Finns väl inget som säger att en maträtt lagad från grunden kommer smaka eller se bättre ut än en som baseras på prefabricerade produkter?

Båda kan se ut och smaka som skit!

Det handlar till syvende och sist om kunskap och engagemang, oavsett VAD som serveras. Att lägga till de där goda smörslungade grönsakerna till den färdiga pannbiffen, att göra ett gott potatismos till och servera med en fabulös lingongräddsky kan vara nog så viktigt för upplevelsen. Det kanske är mer troligt att fler klarar av att ändra på det, än att de hux flux skall kunna planera tillverkningen av egna, med allt vad recept fungerande i storkök, HACCP-planer och utrustning innebär.

Även om man skulle vilja att det såg annorlunda ut, så gör det inte det. Inte än. Men även sk "kartongmat" går att ta till en helt annan nivå om man lägger manken till - precis som de egna pannbiffarna går att totalförstöra....

Det finns gånger då helfabrikat också används på min skola också, men vi gör det så sällan det går och har inte köpt tex prefabköttbullar eller någon typ av pannbiff på nästan tre år. Vi har ändrat succesivt på de rätter som finns på de menyer som skickas till oss centralt - menyer och produkter vi SKA använda oss av.

Jag bryter helt enkelt mot order VARJE dag och tillslut når man en gräns för vad som är möjligt att klara av att ändra på, när lite eller inget stöd kommer uppifrån, så då slinker helfabrikaten med, för att undvika avtalsbrott och för att göra chefen nöjd. Personalen skall ju orka också, så det gäller att hitta en balans i det hela.

Det känns förjävligt ibland, rent ut sagt - men jag tycker att vi gjort det jäkligt bra på Virginska - så det så!

Inslaget i TV4 Nyhetsmorgon:
http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/sa-ar-kvaliten-pa-forskolebarnens-mat-2258643



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar