onsdag 9 januari 2013

Rödkålscoleslaw

Jodå, även om jag gillar rödkål, så blev det lite över. Sån där färdig i glasburk som man köper till jul alltså. Nuförtiden vågar jag väl knappt erkänna att jag inte gjort nåt själv, men den här sorten har jag älskat sen jag var liten, så varför ändra på ett vinnande koncept?

Den funkar bra att göra coleslaw på:

Rödkåls-coleslaw, ca 4 port

Vitkål, strimlad             ca 5 dl
Stark senap, dijonstil    1 msk
Majonnäs                      3 msk
Chipotlepulver              0,5 - 1 tsk
Ingefärapulver              0,5 - 1 tsk
Färdig julrödkål            2 dl
salt

Koka upp en kastrull vatten och lägg ned vitkålen i ca 20- 30 sekunder. Häll av och spola kall med vatten. Krama ur så mycket vatten du kan ur vitkålen. Blanda alla ingredienser väl- smaka av med salt. Låt stå kallt 20 minuter innan servering, eller över natt.
Mer smak: färsk ingefära och mer chipotlepulver!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar