måndag 7 januari 2013

Vårrullar

Att säga att mitt bloggande har varit sporadisk, speciellt på sistone, är en underdrift. Jag har lagat mat. Griljerat julskinka, kokat knäck, gjort egen julkorv, Janssons, ätit mina inlagda rödbetor med råsocker istället för vanligt (de blev goda!), gjort en riktigt lyckad gubbröra, lagt in sillar etc, etc..

En hel del annat har hänt också. Både bra och mindre bra saker. Inget av dem kan jag, vill jag eller i vissa fall; bör jag skriva om här. Så jag har låtit bli.

Jag ska berätta om de roliga sakerna inom en snar framtid, de finns på det yrkesmässiga planet men också på det personliga. Snart.

Första arbetsdagen idag, lugn sådan, vilket var bra, då vi har helt nya scheman med nya arbetsbeskrivningar, planerade på klockslaget. Gillar det inte riktigt. Men nu var det nödvändigt - jag lär mig nog något av det. På papperet ser det bra ut och resultatet i verkligheten kommer jag snart nog få reda på.

Verkligheten med tidiga mornar, barnlämning, hämtning, mat, handla, tvätt, sambon borta nästan hela veckorna och galet mycket planerat i januari kändes rätt tufft igår. Men idag känns det som om att cykla, rätt skönt till och med.

Min käre son, är lite av skomakarns barn, när det gäller mat, vilket gör att om han säger "Pappa, kommer du ihåg när vi åt såna där vårrullar på en restaurang på väg hem från stugan? Såna vill jag ha!" - ja, då åker jag och köper ingredienser och gör egna, påknuffad av energin i att min son vill ha något nytt. Själva essensen i att vilja sprida matglädje, nyttan i att hålla på med nåt så banalt som matlagning; är att göra någon annan glad, att se dem njuta av något du lagt ned din själ i. Det finns få saker som innehåller samma potential för kontakt och band mellan människor.

Kanske är det bara jag - jag är ju lite jävig i frågan....

På vår närbutik finns det mesta, men inte rispapper eller filodeg etc. Däremot finns det tortillabröd. Så här kommer ett recept, med teknikbeskrivning i bildform, på hur man kan göra vårrullar, modell större.

Vårrullar på tortillabröd, 12 - 15 stycken:

Fläskfärs                500 g
Morot                     ca 1,5 st stora
Vitkål                     lika mycket som morot, ca 3-4 cm av ett huvud
Gul lök                  1 stor
Vitlök                    2 klyftor
Chipotlepulver      2 tsk
Paprikapulver        2 tsk
Ingefärapulver       1 tsk
Fänkålsfrö (stött)   1 tsk
Honung                  2-3 tsk
salt                         1-2 tsk
Ägg                       2 st
Tortillabröd, mediumstrl. 12-15 st
Olja att steka i samt ca 2 dl olja till fritering.

Strimla vitkålen tunt och riv moroten grovt. Halvera och skiva löken. Hetta upp en stekpanna och bryn fläskfärsen i olja, så den blir grynig. Tillsätt alla kryddor utom salt. Lägg över färsen i en form edyl och stek grönsakerna, på lite lägre värme, tills de mjuknar. Lägg tillbaks färsen i stekpannan och blanda. Smaka av med honung och salt. Låt blandningen svalna något.

Knäck och vispa upp äggen i en liten skål. Lägg tortillabrödet på bänken eller på en bricka. Pensla brödet runt om hela kanten och hela övre halvan av brödet. Lägg 1- 1,5 dl av fyllningen ca 2 cm från den nedre kanten på brödet, i en avlång sträng i mitten, med 2-3 cm marginal på båda sidor. Vik upp den nedre kanten och lägg tight över fyllningen. Vik upp höger och vänster sida, över den kant du nyss vek upp. Rulla en tight rulle, samtidigt som du håller in kanterna, då får du en snygg rulle!

Lägg rullen med "sömmen" nedåt och upprepa med resterande bröd.

Hetta upp olja i en stekpanna (ca 2 cm olja bör du ha). Har du en termometer så är 160-180 grader en bra temperatur. Lägg försiktigt i rullarna, med sömmen nedåt. Vänd rullarna eftersom, så att de får en gyllenbrun yta runt om. Lägg rullarna på hushållspapper.

Nu kan du äta dem på en gång eller kyla/frysa dem till en annan gång. Värm dem då i ugnen, som man gör med färdigköpta.

För en starkare variant; öka chilimängden och använd med fördel färsk ingefära.
För vegetarisk variant; dubbla mängden grönsaker eller koka motsvarande mängd linser (förslagsvis röda) som färs. Spola av i hetvatten, låt rinna av något och följ sedan beskrivningen för färsen i receptet.

Servera med en god sojadip och ris.








Lycka till!














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar