onsdag 6 februari 2013

"Kost"nad

Jag vet inte om jag planerat fel, men idag var det en och annan som verkade tycka att vi hade för LITE att göra!

Vi har inget utskick längre, det märks, men vi har några fler ätande på plats och en 75%-ig tjänst mindre å andra sidan.

För lite? Idag serverades egengjorda fiskbiffar, smaksatta med röd curry, färsk sticklök, färsk koriander, färsk ingefära och lite annat. De började förberedas redan förra veckan (färsen skulle ju tina långsamt i kylen, tar en evighet), smeten med ägg, riven potatis och kryddor gjordes i måndags och blandades med fisken i tisdags. Sen stektes biffarna i ett huj, av Lena, numera kallad Superstekaren!

Chilikorv kräver inte så mycket förberedelser, förutom att läggas upp snyggt i bleck och att den kalla såsen som används till gratineringen skall blandas. Samma sås används såklart till chilirotsakerna, en variant vi introducerade i gymnasieköken för ett par år sen. Inga konstigheter; färsk palsternacka, rotselleri, morot och kålrot skivad tunt på maskin och rostas av lätt med salt och peppar, innan såsen hälls på och allt går klart i ugnen. Morötterna kommer från Mellösa, är ekologiska och oskakalade, sellerin var också oskalad den här gången, medan de andra två rotsakerna var förskalade. Det blir riktigt gott om jag får säga det själv!

Mangorajjan gör vi på mangochutney, som mixas, majonnäs och både crème fraîche och matlagningsyoghurt. Lite curry och koriander åker ned också. Även den klar igår och riktigt god!

Då vi är flexibla och försöker att inte slänga mat, så kunde vi erbjuda både potatismos, som återanvänts och ris/matkornsblandning som kolhydrater idag.

Vi har mycket bra nedkylningsmöjligheter och använder detta väl, det är en bra investering!

Brödet till imorgon blandades och lades att jäsa över natt innan kl 15:00, för då var det dags för köksmöte, där nästa vecka gås igenom, med allt vad det innebär. Jag gör grovplaneringen och alla andra är med och tycker om det som hinner ändras, men även metoder utifrån tex planerad frånvaro, arbetsbelastning och VEM som skall göra det, just den-eller -den dagen. Idag blev jag nedröstad i mitt förslag att köpa färdighackad rödlök till en ny rätt (för att testa hur bra, eller dålig den är) - personalen tyckte att de ville skala och hacka själva. Någon kan kalla mig lat för det, andra bara jävligt beräknande - oavsett är resultatet att man själv fått välja arbetsbelastning och kvalitet.

Kan det bli bättre?

Vår nya ekonom lät nästan förebrående, när hon igår frågade varför jag hade lägst livsmedelskostnad av alla kök. Jag sa att jag inte gör som de andra. Hon frågade inte "Hur?", men jag försökte förklara genom att istället fråga henne vad hon skulle göra med en fiskpinne som blivit över hemma, jämfört med en ren fiskfile. Hon svarade att hon nog skulle slänga båda.

Jag la inte ned mer energi på det, utan konstaterade nöjt att vår metod fungerar bra för oss och med motsvarande frustration - att ekonomens intresse för de pengar hon är ansvarig för, är lika svalt som intresset för kosten och dess utveckling - hos de som ansvarar för den, i just vår del av kommunen.

"Kost" förresten, det är ett jävligt tråkigt ord, som ligger allt för nära ordet "Kostnad".

Finns det inget annat ord, som ligger lika nära ett annat, mer positivt laddat ord? Något som passar ihop, typ Måltid, Upplevelse, Belöning, Mat, Glädje?

Något förslag?

Ps. "För lite"...verkligen? Ds


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar