måndag 25 februari 2013

Köttguiden

I fredags blev jag uppringd av Arne Holmberg på Radio Örebro. Han ville att jag skulle komma och prata om kött och alternativ till kött, idag måndag. Jag slängde ut frågan på Twitter, för att få lite input på vad jag borde prata om. Tycker Twitter är ett coolt ställe för att införskaffa information. Däremot fick jag inte så mycket svar just denna gång.

Av min vän Anna-Kajsa Lidell fick jag ett tips att kolla upp något som heter Köttguiden på nätet. Så det gjorde jag, Det är dels en lathund för allmänheten, som på ett lättöverskådligt sätt spaltar upp betyg ur miljöaspekt, för olika köttslag - från ekologiskt framställt, med ursprungsmärkning - till konventionellt, utan ursprungsmärkning. Intressant är att det också finns med betyg på baljväxter, Quorn och ost - under överskriften "Alternativ till kött". Betygen är i form av pedagogiska "trafikljus", där grönt är bäst och rött är sämst.

Kul att notera är att de gröna ljusen på ekologiska baljväxter är större än alla andra gröna ljus....

Vill man fördjupa sig, så finns det hur mycket text som helst under diverse oliak flikar, om baljväxterm djurhållning etc. Jag rekomenderar Er att kolla upp den - KÖTTGUIDEN alltså!

Mitt och Arnes snack om kött, Melodifestivalen och Påvens avgång, hittar ni här, ca 12 minuter in, men börja 3 minuter innan för Ralf Gyllenhammars grymma låt från Mello!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar