måndag 11 juni 2012

Bitterfeast.

Så heter en film jag nyss såg klart på. Jag har sett två filmer idag, fast jag inte är ledig....

I fredags började vi kl 6:00 för att traditionsenligt fixa baguetter till alla avgångsstudenter, som delas ut med betygen, efter att de tågat ut från kyrkan. En tradition som började för nåt år sedan för att se till att de unga studenterna får i sig lite mat som suger upp alkoholen de inmundigat för att fira att skolan äntligen är slut. Vid den åldern brukar man ju göra det som om det inte fanns någon morgondag. Ironiskt nog kommer de säkert längta tillbaks till skolan, om inte tidigare, så åtminstone nästa sommar - då de upptäcker att de inte har lov mer....










En annan tradition är att vi serverar tårta och kaffe till all personal på fredagen. Ett sätt att ta tillvara på sådant konditoreleverna jobbat med under våren. I år fick vi (köpa) en fantastisk bröllopskreation:


Vi hade också en avgångsbuffé av samma stuk som de vi haft under veckan, men nu bara för 15 personer, som skulle vara klart 8:30.

Jag kände mig inte helt hundra, med början sådär mitt på dagen och det blev inte bättre. Alla andra slutade ju runt 14, då de börjat tidigt, men jag satt kvar på kontoret för att få iväg alla papper som hopat sig i slutet av terminen. Vid fyratiden var det rätt uppenbart att jag var sjuk. Med ont lederna och låg energi cyklade jag hem och då började det värka otroligt i magen. Hemma var sambon inte heller på topp och vi ställde in bion, jag somnade, het av feber, i soffan innan kl 17 och sov till 22:00. Sen har det fortsatt så, inställd svensexa för min blivande svåger i lördags och idag inställt sista APT, samt tack-och-hej-då-fest med personalen hos mig. Känns inte så kul, men förutom att jag inte SKA jobba med magåkommor (för det har satt sig på magen på oss båda), så orkar jag inte. Som tur var gjorde jag inte en enda macka på fredags, utan satt bara på kontoret.

Nåja,innan det hann vi med att ha servering i Hästhagen i torsdags. På skolan har de något som heter VI-kampen. där programmen kämpar mot varandra i olika grenar, som mänsklig bowling, luftmadrassrace, etc. Då serverar vi maten utomhus och det brukar vara ett uppskattat avbrott från den vanliga miljön, för både personal och gäster.

Det hela avlöpte utan dramatik, till skillnad föregående år då vi kom till dit,ca 20 minuter innan och upptäckte att inga bord var på plats (det är det andra som fixar) - då blev det lite stressigt att ta vaktmästeriets bil, med släp och åka genom hela stan för att hämta dem. Men det gick bra det med.....

Nu hoppas jag vara fri från detta skit(!)virus snart, för jag har massor att göra innan semestern!

Kallskuret med pastasallad, grönsallad, bröd och en lite mer matig vegetarisk sallad

Mozzarellasallad, med spenat och pumpakärnor
Rostbiff
Monica serverar hungriga ungdomar
I väntans tider


















Horderna anfaller!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar