onsdag 23 maj 2012

Det bubblar!

Vi har lyckats hålla liv i surdegarna som Manfred på Saltå lämnade hos oss. Vi har fått rädda dem båda minst en gång.....
Vetesur
Igår matade vi upp dem till 12 liter var, ungefär och bakade på dem idag. Ett bröd jästa vi upp i 40-gradig ugn och det andra åkte in i kylen för kalljäsning över natt. Lite tricky med surdegsjäsning över natt och jag hoppas att de inte jäser över och sjunker ihop - för det verkade vara fart i dem, som sagt.


Vetesur, i brytbrödsform, soltorkad tomatolja, örter och flingsalt













 En del bakade vi som sagt av idag till en beställning som en grupp lärare gjort - de får i stort sett samma buffé som skall serveras de avgångselever som beställt (eller lärarna bjuder ju på det i sånt fall...) - en medelhavsbuffé med goda sallader, kallskuret och kycklingspett bla. Ligger långt före i planeringen här och har försökt göra det enkelt att montera ihop buffén för tjejerna, då jag är borta from fredag och 4,5 dagar av nästa vecka, samt måndag och tisdag ännu nästa vecka.
Medelhavsbuffé

Det är inte bara surdegarna som bubblar, utan även mitt schema, speciellt de kommande två veckorna - men resten av sommaren, ända in i oktober är planerade, vad gäller jobb, semester, tillbyggnad i stugan i Jämtland, sambons 30-årskalas i STHLM, systerdöttrar och deras mammor som fyller år både högt och lågt, bröllop där jag lagar maten för nyss nämnda syster, OS-träningar och event, vår flytt till hus och själva OS då såklart - allt detta skall koordineras med min sons mamma - då vi har delad vårdnad om honom - så att alla är med på tåget och kalendrarna är synkade.

Vardagspussel deluxe!



Nåja, på fredag bär det av till Stockholm igen för upplagning och fotografering av recept som Martin&Servera har beställt.En spännande dag som tillbringas i en studio i Värtahamnen och direkt följs av tågresa till Göteborg, där min sambo väntar sen den 24:e. Hon åker på jobbresor ibland och just denna vecka till Götet. Vi passar på att umgås och kolla in stan lite, tar en natt på hotell och från lördag så passar vi på att umgås med vänner - vilket är ack så viktigt. Livet är inte bara jobb.

En av rätterna till M&S
Jag blir kvar till måndag, då OS-event nummer tre går av stapeln på Folkets Hus Frölunda torg. Den dagen spenderas alltså med grabbarna i OS-laget, med uppdaterad beställningslista och nya moment samt sex sallader, som man ska ha med. Det lär bli minst sagt spännande.

Jag är väl hemma i Öret efter 22 någon gång. Dagen efter är det chefsforum, med start kl 8 och avslut kl 12. Detta är obligatoriskt, eller som vår Kommundirektör Staffan Isling säger "Kan man inte vara med på Chefsforum, så ska man inte vara chef i Örebro kommun". Check på den! Jag lär väl jobba resten av dagen och kvällen då jag med all säkerhet kommer att ligga efter i kontorsarbetet.

Nästa dag, på onsdag, ja då är det årlig resa med ledningsgruppen, även den mer eller mindre obligatorisk. I år bär det av till Smögen för besök på Feldts fisk bla. En repris av min första resa med gruppen, som i år delas med en grupp från äldrevårdens kostorganisation (om jag inte minns fel....).

Jag hinner hem, dra till Stockholm igen under helgen för att hämta grejer inför flytten, umgås med sambon lite och sen dra till Värnamo för OS-event nummer fyra tom den 5:e.

Lite bubbligt - om Ni frågar mig!

Ha det bra så länge och kom å äääääääät!




 Ps. Nu kunde vi inte hålla oss längre, här hemma och drog ut grillen i värmen. Sesampanerade kycklingspett, grönsaksspett, rostade rotsaker och potatis, majskolvar, sallad på vattenmelon och fetaost, kesella med färsk ingefära, sambal och vitlök. Till efterätt fruktspett på grillen och glass. Mumma! Ds.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar