torsdag 10 maj 2012

"Jättegott!"

Ja, jäklarns vad det händer mycket hela tiden!

Nyss hemkommen från Skolmatsdagen 2012, arrangerad av Kost & Näring, Per Bergkvist & co Tillställningen hölls på Norra Latin i Stockholm. Vi i OS-laget var inbjudna som en del av programmet och pratade om varför vi ställer upp, dvs för framtiden, statusen, nyrekryteringen och jämställdhetsfrågan. Jag tror att det senare var det som fick mest kommentarer och viskningar bland publiken. En fråga, som vi fått flera gånger tidigare, var: "Vart är tjejerna?". Svaret på det är, som vanligt att vi har inte blivit utvalda av någon högt uppsatt, politiker eller liknande.

Vi tog själva initiativet, skickade in bidrag, såg till att det blev kostnadsberäknat och näringsberäknat och ägnade sen ett år åt att skaffa sponsorer för att det alls skulle bli möjligt att delta. Vi tyckte att vi var ett bra team och just då fanns ingen tanke på att bjuda in en tjej, bara för att. Att det sen har fått en spin-off med den omvända jämställdhetsfrågan, är bara en välkommen bonus.

Tina Nordström var moderator och hon verkade tro att jag nyss avslutat min utbildning och var runt 20.....Sött av henne, tror jag.

Lyndon och hans lag från Värnamo uppmärksammades såklart och Michael satt med i en debatt om den nya skollagen. Sammanfattat kändes det hoppfullt om framtiden i skolmatsvärlden.

I veckan har personalen fixat måndagen på ett bra sätt och även då halva denna dagen.

Vi har bla serverat färsk lax och Chicken Tikka Masala, på samma dag. Laxen ligger bra i pris, men är ju fortfarande dyr såklart. Genom att ha en populär andra rätt, som dessutom går ut o djupa kantiner, så kan vi hålla ned kostnaden för dagen, men ändå ha populär mat. Det underlättar tillagningen också, då inte allt måste passera ugnen och inte måste tillagas i samma frekvens, som det skulle behövas om det bara serverades lax. Det senare har annars alltid varit fallet och jag tror de andra skolorna gjort så i år med, men jag brukar ju följa goda exempel och min egen hjärna istället.......
Thomas förbereder laxen, dagen innan servering.

Laxen gör vi på enkelt sätt, med smörpapper i botten på blecken, för att underlätta disken, som annars blir fruktansvärd, med inbrända fiskfjäll. Två laxsidor per bleck, salt och sen basilikaolja och sweetchili, 150 grader i ugnen till 50 grader kärntemp- enkelt, saftigt och gott! Serveras med vitlökscreme.





Jag har
experimenterat med brödbakning, vetesurdeg och rågsurdeg. Mycket roligt - har jobbat över, eftersom jag tycker att det är skönt att vara själv, lyssna på Spotify i iPhonen och bara jobba på. Lite knäppt kanske, men jag gillart! Brödet serverades till vår soppdag, som hade potatis - & purjolökssoppa som huvudrätt och som extrarätter räksoppa och mexicansk köttsoppa. De senare skapat på sånt som inte räcker till hela serveringar.

















Imorgon blir det rostbiff och kassler, olika pastasallader med lax (wonder why?), korv etc. Tysk potatissallad ackompanjerar det hela. Synd på regnet bara,men annars lite somrigt tema på det hela!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar