söndag 21 oktober 2012

Öppet Hus

Varje år har skolan öppet hus, så även i år. Jag tycker att det är självklart att även vi i restaurangen och cafeet har öppet då. Dels ska ju eleverna äta och dels hoppas jag på att föräldrar och andra anhöriga ska komma och testa maten, prata med oss i personalen och bilda sig en uppfattning om hur miljön i matsalen kan vara.

Så mycket åsikter som folk har om skolmat känns det väldigt konstigt att inte FLER kommer på besök! Ett och annat samtal har jag haft genom åren, med föräldrar som gaft frågor som oftast varit grundade på deras barns berättelser. Berättelser jag rätt ofta punkterat tämligen enkelt, men andra gånger har personen i andra ändan helt enkelt bestämt sig för att den har rätt och jag är en idiot och har fel. Inget av det sker särskilt ofta. Oavsett vem, så bjuder jag alltid in föräldern att komma och äta, eller hälsa på. Jag tycker inte att jag har något att dölja och jag skulle mer än gärna se att fler engagerar sig i matsalsmiljön tex, för den är inte den mysigaste, även om vår säkert är riktigt bra.

Sällan eller aldrig har någon kommit. Det är synd och gör det ännu mer konstigt att så många har åsikter, som säkert grundar sig i förälderns egna upplevelser av skolmat.

Det är alltid svårt att veta hur många som ska komma en sån här dag, informationen om hur många elever som ska äta brukar vara knapphändig, precis som den är om den dagen eleverna får ledigt som kompensation. Den här gången är det på måndag. En del elever var inte med i lördags, så de ska såklart ha mat, men ingen vet hur många.

Antalet gäster har visserligen ökat på öppet hus, genom åren, men det brukar ändå vara ganska lugnt, så vi brukar bara hålla en matsal öppen. Då kan de som vill ur vår personalstyrka, vara lediga, vilket uppskattas både av de som behöver sin vila och av min budget, eftersom vi INTE får en ledig dag i kompensation.

Så enligt denna modell var vi fem som jobbade istället för 10. En i cafeet och en som slutade 13:30. Vi hade nog behövt varit en till...iallafall om min vision om att gå runt och prata med folk, skulle kunnat besannas. Det kom väl egentligen inte jättemycket folk, men det kom såpass många att det brukar anses som dag med mycket besökare. 450 personer i en matsal av sedd för 150 i stöten märks, speciellt när vi hade kunnat behövt en till och de flesta kom under en timma.


Vi serverade som sagt en vegetarisk lasagne,i linje med Örebro kommuns policy kring "Smartare Mat", som bla innebär mer grönsaker i maten, men också för att visa att vegetariskt är gott för de externa gästerna.Vi byggde lasagnen med en tomatsås som fått puttra med en massa färsk paprika någon timma, redan på fredagen och sen kylts ned. Vi varvade färsk zucchini med tomatsåsen, lasagneplattor, mozzarella och parmesan, samt färsk basilika och timjan. Det hela toppades med en ostsås, med vitlök och vin i. Den blev riktigt god; söt, stark och krämig av osten. Ja, just ja! Vi hade basilikaolja på toppen ute i serveringen och doften från örterna spred sig i skolan. Många var intresserade av de fina salladerna som vi hade i Erfurt, det var kul och tre av dem tog slut och fick ersättas av andra sallader. Helt ärligt så ser salladsbordet inte ut så var dag, dels för att vi inte har mer än sex sådana avlånga salladsbunkar (ännu) och dels för att vi måste sprida på gracerna lite. Tror dock att det har inspirerat en aning hos personalen med de fina salladerna!

Landshövding Rose-Marie Frebran kom och testade maten med sin man och jag tror de gillade det. Kul att de kom!

Min syster med familj kom också och det var en fröjd att se mina små systerdöttrar äta glatt med stor aptit - inte bryr de isg om att det är vegetariskt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar