torsdag 18 oktober 2012

Pot au feu


Tja, eller klar kycklingsoppa, kan det kallas också.

Riktig matlagning, är ett annat namn på det....
På förslag från en i personalen la jag in en klar kycklingsoppa på menyn. Jag började kolla efter kycklingskrov hos vår leverantör och kom fram till att det var billigare att köpa kycklingklubbor på vårt avtal. Även om det är billigare, så känns det ju trist att kasta en massa kött, så jag bestämde mig för att göra soppan på gammalt hederligt vis.

På eftermiddagen i måndags satt jag en fond på 40 kg kycklingklubbor, 10 kg lök, en massa rotselleri, lök, vitt vin, vitpeppar och lagerblad. Lät det koka upp, skummade och sänkte värmen till 75 grader - och gick hem.

På tisdag morgon silades fonden upp och kyldes ned och kycklingen plockades upp i bleck och kyldes snabbt i chillblastern. Under veckan som gått har vi förberett steklök, minichampinjoner och rotsaker. De har ansats, stekts, strimlats etc. Lite i taget. Färsk timjan har köpts in, ett helt kilo, som använts i olika rätter och till slut repats till dagens servering. Kycklingköttet har plockats.



Imorse lyfte vi bort fettet  från fonden och började smaksätta, med salt, vitpeppar och timjan- ingen extra buljong. Lite extra, tärnat, rått kycklingkött har köpts in, då bara utskickets soppa uppgick till 74 liter. Drygt 100 liter sparades till vår restaurang.

Jag måste säga att jag tyckte att det blev vackert och vääääldigt gott! Det rådde lite delade meningar om smaken på soppan bland personalen, men jag anser att den var i stort sett fulländad. En vanesak kanske?

Förutom detta serverades rotsakssoppa, som min mamma brukade göra den; grovrivna rotsaker, lök, buljong och lite timjan - enkelt och gott.

Då vi hade lite potatis över la vi till en krämig potatis- & purjolökssoppa också (som tog slut illa kvickt).

Brödet, gjort på skållat havre, lingon, linfrön, russin och en massa fänkål, anis och mörk sirap blev fantastisk gott och måste gått hem, då allt tog slut. Tre stick med limpor - puts väck!

Mycket nöjd med dagens mat, måste jag säga!

Imorgon är jag inbjuden till radio Örebro igen, för att prata lite om OS, kött och kanske lite recept, så det är bara att ratta in "Boulevard" mellan kl 11:00 och 11:30.





Fonden till Pot au feu
Lite tournerade rotsaker

Havreskållning till brödet

Det färdiga brödet

Soppan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar