tisdag 25 september 2012

Blodpudding



När jag gick första året i Grythyttan var jag med och jobbade på World Cookbook Award, tror jag det hette. Eventet hölls på Conventum och många av de allra största världskockarna var där. Vi pratar Paul Bocuse-stor. Jag jobbade bakom, med logistiken, hade walkie-talkie, körde runt med palldragare och transporterade saker i en hiss lika stor som en Volvo740 och som dessutom var ungefär lika långsam.

Jag har egentligen ganska vaga minnen av det hela men en del saker sticker ut. En är bilden av två av de kändaste kockarna i Sverige, sittandes mitt emot varandra i köket, på varsin köksbänk, dinglandes med benen, samspråkandes om kvällens middag. De två herrarna var klädda i vita kockkläder och då så överviktiga, att de liknade två Michelingubbar, alternativt jättebejbisar, där de satt. De båda har numera tappat avsevärt av den övervikten, en bedrift i sig, vilket de säkert mår mycket bättre av. Den ena killen har vunnit kockarnas kock 8 gånger, den andra gillar Fond....om jag inte missminner mig.

Lite starstruck var jag allt och tyckte att det hela kändes ganska surrealistiskt.

De båda var med största sannolikhet involverade i maten som serverades och förutom Janssons Frestelse serverad och tillagad i ansjovisburkar från Grebbestad och underbart goda isterband i form av prinskorvar, så serverades blodpudding. Små, runda puckar med en kompott av lök, fläsk och äpple perfekt placerad ovanpå. Det blev några över. Jag åt upp dem. Det är bland det godaste jag ätit.

Den blodpuddingen och den upplevelsen är för alltid mitt riktmärke och min referens till hemgjord blodpudding. Det vill jag att fler ska få uppleva.

Idag har vi gjort blodpudding på Virginska. Det är vi på inget sätt först med. Både Michael B och Even B har gjort det. Idag lade Nygårdsköket upp en bild på smeten till blodpuddingen DE serverar imorgon, så vi är många som lagar detta nu. Personalen har förberett det mesta, jag har egentligen bara tärnat späck och hjälpt till att baka av den idag. Receptet har jag fått av Micke, som i sin tur har skalat upp Tore Wretmans originalrecept.

Blodpuddingen smakade inte som den jag fick på World Cookbook Awards - men frågan är om något NÅNSIN kommer att smaka så bra....God var den i alla fall och serveras imorgon med en kompott på vitkål, Savoykål, lök och äpple, samt honungsrårörda lingon.

Imorgon kommer också Tvärsnytt och filmar samt intervjuar på skolan. De är ju två dygn för sena för att få se OS-träningen, men en del mat är ju kvar och kommer även den serveras imorgon, så jag skall dra på mig OS-rocken igen och låtsas lite, kanske kommer blodpuddingen med också...



Mediabevakningen i samband med OS-repet i Örebro har varit stort och även TV 4 och Radio Örebro rapporterade i måndags, vilket jag tycker är kul såklart! Bra för skolmaten, vilket får sägas vara huvudskälet till vår OS-satsning!

Nu är det dags för sängen, efter två 12-timmarspass och ytterligare ett imorgon!

Tjipp!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar