torsdag 13 september 2012

Texas No bean Chili - receptet!

Nattkok, eller nattstekning gillar jag. Vi är på plats ca 8-9 timmar per dag, resterande 16 timmar står ju köket outnyttjat. Det hyrs inte ut och det jobbas inte skift. Det är tomt...

Att utnyttja dessa timmar till matlagning känns därför vettigt. Två gånger denna veckan har jag gjort just det. I måndags satte vi en Texas No bean Chili på eftermiddagen i en av steemkittlarna - kokade upp denna och lät koka ett tag, så att allt det frysta köttet skulle tina och bli genomkokt, sänkte därefter temperaturen till 75 grader och satt på locket. Sen gick vi hem.

På tisdag morgon höjde jag återigen temperaturen till kokning och satte på omröraren. Köttet gick sönder tämligen snabbt efter detta och sen var det bara att koka ihop till önskad konsistens och smak. Jag kryddade upp och var tyvärr tvungen att bättre på färgen lite eftersom jag inte brynt kött och socker och sånt, som jag gör om det rör sig om mindre mängder. Smaken blev det dock inget fel på i slutändan.

Detta är ett recept som är lite ungefärligt, för storkök, exakta mängder av salt, socker etc det har jag inte, utan det får man testa sig fra, till. En bra idé är kanske att göra en chili hemma en helg, eller att ha testat äta det någon gång, så man vet hur det skall smaka.

Here goes:

Texas No Bean Chili, för storkök, ca 50 liter:

Nötskav eller högrevsgrytbitar, 30 kg
Hackad lök, 15 kg
Tärnad rotselleri, 15 kg
Färsk, mixad vitlök, 1-2 kg
Röd paprika eller Ajvar, 4 kg
Råsocker, börja med 2 kg
Spiskummin, 1 stor burk
Sambal eller annan mild chili, 0,5 kg
Lättöl, 1 back
Porter, 4 liter
God köttbuljong + vatten 10 liter?
Salt - rätt mycket, vid avsmakningen
Oregano, 1 dl ca
Citron, eller limesaft, 1 liter
Ev coloritsoja

Följ ovan tillvägagångssätt. Chili skall vara tjock och stabbig och smaka mycket, köttet sönderkokt. Denna variant blev inte så pepparstark, men det var inte meningen. Vi serverade både gräddfil och en stark chiliröra/salsa till - så gästen själv kunde modulera med styrkan.

Jo, den andra gången jag använde nattkokningsmetoden var igår. Då satt jag en köttfond, på härliga ben från återtagsdjur från Närke. Det är näruppfödda, i stort sett ekologiska (?) djur, som styckats på charkavdelningen i skolan. Idag har den silats och kylts. Imorgon fortsätter arbetet med den.....

Tjipp!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar