torsdag 6 september 2012

Marinad till rostbiff

Idag bar det av till en stor livsmedelstillverkare här i närheten, för studiebesök, produktdemo och vårt privata ledningsgruppsmöte. I vanlig ordning får man med sig varuprover sådana gånger. Rostbiff sous-vide tex. Såååå, det blev det till middag!

Rostbiffen ligger i stekspad, ca 3 dl faktiskt. Känns onödigt att kasta det, så jag gjorde en sås/marinad/dressing av en del (resten är sparat). Här är receptet:

Marinad till rostbiff, med steksky, ca 4 port:

Steksky 1,5 dl
Gul lök 0,5 st
Soltorkad tomatcreme 2 tsk
Bostongurka 2 tsk
Grov dijonsenap 2 tsk
Olja 2 msk
Balsamvinäger 2 msk
Svartpeppar, några drag med kvarnen

Hacka löken. Lägg allt i tex en glasburk. Sätt på locket. Skaka utav tusan. Klart!

Antingen lägger du köttet i marinad 30 min - 1 timma innan servering (är det bjudning föreslår jag att du hackar persilja och strör på precis innan, för färgens skull) - eller så gör du som jag gjorde och har det som sås. Jäkligt gott ihop med salladen också!

 Ett spännande möte idag, som jag tror kan leda till något riktigt bra och kul, sånt där som ger en energi.

Imorgon, serveras pasta pesto, med broccoli- och tomatsallad som topping. Fyra lådor färsk broccoli har tjejerna rensat i små buketter igår. Snabbångat i ugnen, kylt och idag har jag marinerat dem, med salt, socker, svartpeppar, olja, båtad rödlök och en burk soltorkad tomat. Imorgon kommer de blandas med färska tomater, röda och gula, som tjejerna klyftade idag och mer frysta broccolibuketter. Vi kommer blanda pestosåsen med pastan, i bleck och toppa med broccolisalladen i köket. I serveringen dekoreras ytterligare, allt eftersom lunchen fortskrider, med hela cocktailtomater, mer rödlök och grovt skuren persilja.

Ett bra exempel hur man kan jobba med förberedda råvaror, en blandning av färsk broccoli för kvalitet och fryst för bulk, så man kan få den krispiga känslan och mängden på samma gång. Pragmatisk var det ju!
Skalad rödlök och färdiga soltorkade tomater, då sommaren inte inbjöd till att göra dessa från grunden (eh...he, he, he...) är ju också förberedda livsmedel....

Det kommer bli en grym lunch imorgon och jag, jag vet exakt vad jag ska göra - panera och steka massa schnitzel hela dagen, till måndag lunch. Kantarellschnitzeln är redan klar och kapris- & persiljesmöret likaså (bra jobbat Lena!) - det senare skall bara skäras i fina skivor, en trevlig detalj, kan jag tycka. Imorgon kommer bli en härlig dag för fredagsmys i matlagandets tecken!

Pöss på Er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar