torsdag 27 september 2012

Tvärsnytt och Arla Foodservice

Igår var Tv här - igen!

Reportrar från Tvärsnytt dök upp runt 10:00. Jag hade plockat ihop den mat som var kvar från genrepet i måndags och kokat nytt mos etc. Detta la jag upp på tallrik under tiden som de intervjuade mig. Pratade återigen om visionen om en förändrad syn på skolmat och människorna som jobbar med detta ute i landet. Målet, eller vinsten om Ni så vill, med OS-medverkan är ju att placera skolmat på arenor som förut varit förbehållna kockarna i den privata delen av branschen. TV-inslaget lär visas i en ruta nära dig, i samband med att vi är i Tyskland, dvs mellan den 4:e oktober och den 8:e....kan jag tänka mig.

 På så sätt hoppas vi locka fler nyutexaminerade kockar, både tjejer och killar, till branschen, för att fylla på det tomrum som de nu, ofta, till åren komna kvinnorna kommer lämna bakom grytorna. Helst INNAN de slutar! De sitter inne med en otrolig kunskap, som de måste ha tid att föra över på den nya generationen. Tips och tricks man inte kan läsa sig till.

Kvinnor, ja....Jo, även om vi vill att både tjejer och killar söker sig till vår verksamhet, så är det ett underskott på killar. Precis som det är ett underskott på tjejer i den privata sfären. Åtminstonde om man tittar på kocklandslaget, där väl en tjej i taget är med? Båda delarna av branschen behöver utjämna könsfördelningen tycker jag!

Samma morgon dök ett brev med tidningen Arla Foodservice upp på mitt skrivbord. En intervju som gjordes innan sommaren, med bilder tagna av Andreas Hylthén, har nu nåt papperet via trycksvärtans magi. Intervjun handlade, precis som för ett par år sen i samma tidning, om sociala medier och dess användningsområden. Rätt spännande att läsa i samma tidning om hur trendigt det är med facebook, twitter och överhuvudtaget mer öppnare restauranger. Alla restauranger gör det numera. Roligt också att ha varit med och startat en trend inom den offentliga sektorn. Nu poppar det ju upp skolrestauranger på Fejjan varje vecka, tycker jag. Riktigt bra för att minska avstånden, få tips och idéer och ibland stöd. Öppenheten är avsevärt större nu och allmänheten bjuds in på ett helt annat sätt än tidigare.

The wonders of the world....

Dags att skriva på menytavlorna och ha matråd för första gången sen terminsstart - LONG overdue, om Ni frågar mig, men det ingår ju i skolkonferensen och DEN bestämmer jag inte över.

Idag serveras Ärtsoppa, Ålandspannkaka med sviskonkräm och grädde, samt pannkaka med hemkokt jordgubbssylt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar