onsdag 5 september 2012

Soppdag med rågsurdegsbröd

Igår bakade jag en massa bröd.

Tre stick faktiskt (stick är vagnarna med bleck, eller ugnsformar som man kallar dem hemma, som man kan köra in i ugnen. Oftast får 16 bleck plats i ett sånt).
Ca 25 liter rågsurdeg, 10 liter kallt vatten, 500 g jäst, 25 kg vetemjöl (minst) och 7 kg rågmjöl. 3 liter sirap, ca 1 kg salt, 3 dl malen anis, 3 dl malen fänkål och 2 liter olja. Jo, en påse linfrön också.

Degen skall vara kladdig och får står 30 minuter i bunken innan den bakas ut. Jag har börjat använda olja istället för mjöl vid utbakningen - det är lättare och gör bakandet till en njutning (alla som haft en mysig deg och en massa olja i händerna vet vad jag pratar om....). Så fullt med olja på bänken och vik i hop degen i en hanterlig form. Skär bra storlekar till bakformar, ca 1 kg och bara lägg i (sprayfett är bra i formen innan...). Till hela kakor i bleck plattar jag ut degen i 2-3 cm tjocka plattor innan jag lägger dem i det smorda blecket.

Kalljäs över natt och kör på hög värme till en början dagen efter och sänk sen. Innertemp 97 grader.

Det blev kanongott!

En sjuklig mängd pesto har jag hunnit med att göra och jag och Lena har gjort smeten till kantarellschnitzlarna som serveras på måndag och imorgon ska de stekas och kylas, samt frysas. Broccolin resnad till toppingen till Pasta Peston på fredag, bara att fixa med marinering, lök och tomater till det. På fredag sätter stora schnitzelstekningen igång!

Imorgon skall vi på studiebesök och ha ledningsgrupp, så det blir bara några timmar på skolan, bla med köksplaneringsmöte.

Tjipp!
Rågsurdeg i olika former
Huong och Gunilla skär bröd - det är inte bara att baka, liksom....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar