måndag 3 september 2012

Pljescavica med lammfärs

Redan i fredags började vi förbereda morgondagens lunch och fick då klart till utskicket. Jag gillade Cevapcici första gången jag fick det, med råstekt potatis, gräddfil, hackad lök och ajvar som tillbehör. Gudomligt gott!

Pljescavica kallas också för halstrad råbiff, men de gånger jag ätit det har det inte påmint om något som liknar råbiff, som jag är van det - men det har varit riktigt jäkla gott. Likt Cevapcici och med samma tillbehör.

När jag funderade på att ha det i skolrestaurangen så var meningen att det skulle kunna gå lite snabbare än att rulla järpar och efter en del testande så kom vi fram till att metoden för sk "ugnsfärs" fungerade bra. Vi gör alltså en köttfärssmet, med lammfärs och nötfärs i, kryddor, ströbröd och vatten. Jag skulle tro att originalet är utan ströbröd, men det blev för torrt och om rätten skall varmhållas och värmas upp igen blir det inget bra - så ströbröd, för saftighet och smidighet fick det bli. Vi har gjort kanske hälften så tjockt lager som i en ugnsfärs, för att undvika den kokade känslan och för att efterlikna originalet, som brukar vara en ganska tunn historia.

Stek i ugn, kyl ned och skär rutor, som sen läggs lite omlott, för att spara bleck. Imorgon brassar vi 70 kg råa potatisstrimlor, som vi såklart gjort själva, i ugnen (då behövs alla bleck vi kan få tag på) och det hela serveras med färsk lök, som jag stått och hackat idag, ajvar (inte hemgjord, men har planer på att göra en sats och återanvända burkarna den kom i...), samt gräddfil .

Förhoppningsvis blir det uppskattat och fungerar bra till våra numera väldigt hungriga ungdomar - som för övrigt skulle minska i antal, något som inte märktes idag, då vi kört ut i runda slängar 12-1300 portioner, med utskicket!

Os-eventet i Örebro närmar sig och beställningen hos Dafgård är klar! Nu väntar jag bara svar från Martin&Servera, som fick sin del av beställningen mailad idag.

Jag bjuder på ett recept från M&S;s sida idag igen:

CFC-Chicken





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar